PlayIT 2015 Ősz
Az őszi PlayIT több érdekességgel is várta a kilátogatókat az új helyszínen. De sikerült az elvárásoknak megfelelnie?
Az új helyszín már kellett a rendezvénynek, nagyon gyorsan kinőtte a Symát, és a Hungexpó remek választás volt. Főleg, hogy egyből három, nagyobb csarnokot is kaptunk, és mindegyiket remekül el is rendeztek. Így nem volt igazán tumultus, kényelmesebben lehetett nézelődni. Az igaz, ha ki akartunk valamit próbálni, akkor a sorban állás elkerülhetetlen volt.
Ami nekem nagyon hiányzik még mindig, az a frissesség a játékok terén. Már minden nagyobb cím megjelent, így igazán újdonságokkal nem találkozunk. Persze van kivétel, mert ki lehetett próbálni a The Division-t (így ez volt a legnagyobb durranás), ahol folyamatosan hosszú sor volt, valamint Nintendo részéről a Xenoblade Chronicles X-t. Ehhez már kényelmesebben hozzá lehetett férni, de így is folyamatosan pörögtek a gépek.
NepTum véleménye
Lássuk most csarnokokra bontva a rendezvényt:
Asus Rog Aréna
Ez volt a Digitális és Analóg játékok igazi találkozója. Hiába volt kint sok konzol, amiken változatos címeket lehetett kipróbálni, inkább az agyat és testet megmozgató programokban vehettünk részt. Gondolok itt a sakkra vagy dartsra, de mászófal, akadálypályák is várták a lelkesebb embereket. Ami az igazi különlegességet nyújtotta, az a gokart, dodgem és a céllövölde. Teljesen más hangulatot kölcsönzött, és ezt jó értelemben jegyezném meg. A JátékosLét is egy üde színfolt volt, akik komolyabb témákban foglalkoztak a játékokkal.
Xbox One Központi Csarnok
Mondhatjuk akár, hogy ez volt a PlayIT szíve. A legtöbb színpadot, ahol folyamatosan pörögtek a műsorok itt találhattuk meg. Ténylegesen ez adta a központot. ESL színpadot külön érdemes kiemelni, mert több döntőt is itt játszottak le profi külföldi kommentárral, és ezt szívmelengető volt látni, hogy igen, erre is képesek vagyunk. Nagyszínpadon a hangulatért a GameStar volt a felelős, és ők is kitettek magukért. Rendszeresen tömegek voltak ott nem csak a nyereményjátékok miatt, hanem a változatos előadásokért is. Akikről még mindig azt állítom, hogy folyamatosan fejlődnek, az a Nintendo, akik most már külön színpaddal voltak kint, és érdeklődők is szép számmal voltak. A legtöbb boltot is itt találhattuk, ahol folyamatosan kígyózó sorok vártak bennünket.
Samsung Veletech Csarnok
Akik a különböző tech cuccokért rajonganak, itt megtalálták azt, amire vágytak. Nagyon sok telefon volt kipróbálható, köztük a Lumia 950 és 950 XL. Külön érdekesség, hogy a Xiaomi és a Meizu is képviselte magát, mint ismeretlenebb márkák. A Samsungnál a Galaxy S6 Edge valamint a Samsung VR felszereléseit is ki lehetett próbálni. Viszont valahogy üresnek érződött ez a rész, talán mert itt kevesebben voltak vagy mert még bőven elfért volna pár kiállító, de reméljük ez a következő PlayIT-en már változni fog. Még egy Videós színpad is itt kapott helyet, ahol híresebb Youtubeosoktól lehetett kérdezni, és meséltek a csatornájukról.
Összességében elmondható, hogy a PlayIT-nek jót tett a helyszín váltás, sokkal tágasabb és kényelmesebb a Hungexpó, aminek az igazi előnyét majd tavasszal érezhetünk meg, mert akkor akár már szabadtéri programok is lehetnek. Ami igazán hiányzik, azok a megjelenés előtti címek. Most jelen volt kettő is és reméljük a jövőben ez a szám csak gyarapodni fog.
Így a végére kiemelném még, hogy a két nap alatt 38.830 ember látogatott ki, ami elképesztő szám és reméljük ez is csak növekedni fog a jövőben.
Chilly véleménye
Hogy milyen lett az idei PlayIT? Végre a rendezvény a méreteihez méltó helyszínre költözhetett, és bár biztosan sokaknak macerásabb volt az odajutás, az tény, hogy a Hungexpo infrastruktúrája sokkal ideálisabb több szempontból is, mint a Syma volt. Bár a beléptetés még úgy is lassú volt, hogy két bejáraton lehetett megközelíteni a rendezvényt, viszont aki már bejutott, annak rengeteg hely jutott a pavilonokban, ahol egyedül a Veletech területén érződött egy picit, hogy csak félig sikerült megtölteni tartalommal a megnövekedett dimenziót.
Külön érdemes kiemelni az ESL-t a kiállítók közül, amely most egy európai színvonalú standdal és nemzetközi helyszíni közvetítéssel jelentkezett, ahol a versenyszínpadokon túl még egy player's lounge (azaz pihenőhely a játékosoknak) is helyet kapott. De más téren is nőtt az egy főre jutó hely mérete és a lehetőségek száma: rengeteg ponton lehetett leülni pihenni, számos étek közül lehetett választani a passzázson, de a nemrégiben a Foodpanda által bekebelezett NetPincér is remek ötlettel jelentkezett, hiszen kedvenc éttermedből a helyszíni standjukhoz szállították az ebédet, ráadásul kedvezménnyel. Idén sokkal jobban elmosódott a határvonal a videojátékok és a többi játék között, hiszen a „szokásos” felhozatalon túl volt itt flipper, dodzsem, gokart, mászófal és még sok más „valós” és kézzelfogható játéklehetőség a Mozdulj Gamer mozgalom és más szervezetek jóvoltából.
A szakmaiságot is sikerült kicsit fokozni, hiszen képviseltette magát több szakmai szervezet, többek között a JátékosLét, akik kicsit komolyabb oldaláról közelítették meg a játékok és a játékosítás kérdését. Persze, van még hová fejlődni ezen a téren (például lehetnének beszélgetések egy színpadon, és nagyobb promót is kaphatnának a szakmaibb programok), de valahol mindent el kell kezdeni. Kicsit csalódás volt, hogy videojátékos fronton kevés helyen láthattunk bármi olyan újat, amit korábbi PlayIT-en még nem, vagy ami megjelenés előtti cím lenne (pl. a The Division óriási népszerűségnek örvendett pont emiatt), de ezért az elég kései időpont is okolható (decemberig gyakorlatilag minden nagyobb címet kiadnak, hogy karácsonyra, az év legnagyobb forgalmú ünnepére meg is tudják vásárolni azokat).
Összességében szerintem nagyon jót tett a PlayIT-nek az új helyszín, és végre nem éreztük úgy, hogy folyton tumultusban kell araszolni, miközben mindenhol tornateremszag terjeng. Ráadásul volt annyi kütyü, színpad, beszélgetés, aktív program és (nem csupán video-) játéklehetőség, hogy talán most először alakult úgy, hogy a család minden tagja, így a szülők is képesek értelmes módon egy fél napig elfoglalni magukat, miközben a gyerkőcök kipróbálják az általuk kiszemelt játékokat. A mostani rendezvény és az új helyszín biztos alapot nyújthat a sikeres folytatáshoz és a további növekedéshez, csak ügyelni kell a fejlődés fenntartására, meg lassan illene megjelenés előtti játékokat is és egyéb exkluzivitásokat bemutatni – ez persze elsődlegesen a hazai forgalmazókon, és nem a szervezőkön múlik. A helyszín és a látogatószám mindenesetre adott ahhoz, hogy a PlayIT indulhasson a Kelet-Közép-Európa legnagyobb gamer show-ja címért