Shogun 2: Fall of the Samurai – Próbakör
A Creative Assembly a tavalyi évben újfent kiemelkedőt alkotott a stratégiai játékok műfajában a Shogun 2: Total Warral. A hónap második felében ehhez érkezik egy önálló kiegészítő csomag Fall of the Samrai címen, mi pedig utána jártunk, mégis mire számíthatunk majd a megjelenéskor.
Ahogyan az a címéből is sejthető, a kiegészítő csomag a korszak végére helyezi a hangsúlyt. Pontosabban fogalmazva egy 300 éves ugrással hirtelen a Shogunátus alkonyán, illetve az új kor hajnalán találjuk magunkat. A központi kérdés, ami körül az események bonyolódnak, az nem más, mint Japán modernizációhoz való viszonya. A kampány 1864-ben veszi fel a fonalat, amikor is a szigetország külkapcsolatai elég intenzívvé váltak ahhoz, hogy az idegenek által behozott technológiai újítások megkerülhetetlen kérdést jelentsenek. Ahogyan az a történelem során mindig is volt, ebben a kérdésben sem sikerült azonnal egyhangú álláspontot kialakítani, és ami a mi szempontunkból még lényegesebb, hogy ezt a vitát is a már jól bevált, egymás lekaszabolására épülő eljárással oldották meg. Az eszmecsere lényegi része később a Boshin háború (1868-1869) néven vonult be a történelembe.
A kampány elején választanunk kell, hogy a shogunátus fenntartása mellett kardoskodó konzervatívok elveivel tudunk jobban azonosulni, vagy a modernizációt pártoló imperialisták oldalán szállunk síkra a régi rendszer megbuktatásáért és egy új birodalom felvirágoztatásáért. Összesen hat klánból választhatunk ekkor, mindegyik oldalon háromból, és ahogyan azt már megszoktuk, a mi dolgunk lesz, hogy a jobbára jelentéktelen csoportból megkerülhetetlen politikai és katonai tényezőt faragjunk. A diplomáciára ezúttal is elég komoly hangsúlyt fektetnek a Creative Assembly emberei, így a legtöbb esetben érdemes lesz elgondolkodnunk azon, mindenképpen fegyverrel akarunk-e eldönteni egy-egy vitás kérdést, hiszen a szövetségek kényes rendszerében egyetlen cselekedetünk sem marad válaszreakció nélkül.
Mint arról korábban szó volt, ezúttal a külső hatalmak is jelentős szerepet kapnak a japán klánok mellett. Bár a velük kialakítható diplomáciai rendszerről egyelőre nincs szó, de amennyiben a megfelelő épületeket és fejlesztéseket vásároljuk meg, lehetőségünk lesz amerikai, brit, vagy francia egységeket toborozni. És ha már szóba kerültek a fejlesztések, nem mehetünk el szó nélkül a mellett, hogy a körök folyamán szemtanúi lehetünk Japán fokozatos modernizációjának is. Így például kiépül a távíró hálózat, de ami még fontosabb, megszületik a szigetország első vasútvonala is, ami új távlatokat nyit az utazás és szállítás területén. Ugyanakkor a vasútvonal csak és kizárólag meghatározott területekről érhető el, ezáltal pedig minden eddiginél nagyobb jelentősége lesz annak, hogy a megfelelő tartományok felett szerezzük meg az irányítást.
Tekintettel arra, hogy a The Fall of the Samurai által feldolgozott események nagyságrendekkel kisebb időszakot jelentenek, mint amit a Shogun 2-ben láthattunk, a késztők az idő múlását is átdolgozták. Ennek következtében a kiegészítőben már négy teljes kör kell egy évszakváltáshoz, ebből pedig az következik, hogy jobban oda kell figyelnünk egységeink mozgatására, hiszen ha csapatainkat felkészületlenül éri a tél, annak brutális következményei lehetnek.
A fejlesztők a tengeri hadviselésre is nagyon odafigyeltek. Számos új hajótípussal fogunk találkozni és persze itt is megjelennek különféle technikai újítások, mint például a kezdetleges torpedó. Értelemszerűen ezáltal a vízi csaták is egy újfajta megközelítést igényelnek, de ami még jobb, hogy ezentúl a partközelben állomásozó hajóinkkal városokat is tűz alá vehetünk. Természetesen a kor tűzfegyverei még nem a pontosságukról voltak híresek, így flottánktól nem szabad komoly hatásfokot várni a nagyobb erődök ellen, de ez még így is kiváló új módszer a jobb védelmek ostrom előtti felpuhítására.
Hadihajóink tűzerejének másik komoly hozadéka, hogy amennyiben hajóink lőtávolon belül vannak, a valósidejű játékmódban is kiadhatunk nekik tűzparancsot, így a Total War széria új alternatívát kínál a modern RTS-ekben látott taktikai légicsapásra. Viszont itt még jobban észben kell tartani, hogy a kor lőfegyvereinek nem a pontosság volt a legfőbb erénye, hiszen egy óvatlan megmozdulással könnyedén lesöpörhetjük a saját lovasságunkat is.
A leglátványosabb újítás mégis a Gatling géppuska és az ágyú használatakor választható harmadik személyű nézet, melynek segítségével a szóban forgó fegyver feletti közvetlen irányítást vehetjük át, ami nyilván nagyságrendekkel javítja ezek precizitását, viszont érdemes elgondolkodni, hogy ezért megéri-e teljesen felügyelet nélkül hagyni seregünk többi részét.
A kiemeltek mellett természetesen akad még itt rengeteg újítás, illetve frissítés, így az átdolgozott háttérzene, a friss egyenruhák, az új térkép a Conquest módhoz a többjátékos móka szerelmeseinek, illetve az új történelmi csaták. Összességében tehát, a The Fall of the Samurai kiegészítő létére több friss tartalmat rejt magában, mint némelyik teljesen önálló játék és ez dicséretes, még úgy is, hogy egyébként „standalone” csomagról van szó, tehát futtatásához nem lesz szükség az eredeti Shogun 2-re. A látottak alapján, valamint a Creative Assembly eddigi teljesítményt is figyelembe véve elmondhatjuk, ez a kiegészítő nagyon jó eséllyel pályázik az idei év legjobb játék címre a stratégia kategóriában. És már nem is kell olyan sokat aludni a végleges, március 23-i megjelenésig, amit mi egy minden részletre kiterjedő teszttel is meg fogunk ünnepelni.