Warhammer Online: AoR bétateszt
Hamarosan megjelenik a végleges játék, így érdemesnek tartottuk, hogy vessünk egy pillantást a cikk írásakor még nagyban folyó bétatesztre és megosszuk az olvasókkal első benyomásainkat.
Az első, és legnagyobb probléma, amivel mindenki szembesülni fog akkor, amikor a játék megjelenik, az a kapacitás. Sajnos a bétakulcsok osztogatása során sem sikerült a megfelelő erőforrásokat biztosítani a játékosok kiszolgálására, és ahogy az szinte minden MMO esetében lassan már törvényszerű, itt is megrohamozza majd mindenki a kiszolgálókat és biztosan beletelik majd 2-3 napba, mire helyreállnak a problémák és egyáltalán el lehet majd kezdeni játszani.
Ha viszont sikerült belépni a játékba és létrehozni az első karaktert, azt fogjuk látni, hogy nagyon sok dolog szinte egy az egyben a World of Warcraft (WoW) mása. A karakterek, az objektumok, a kezelőfelület, az irányítás stb. Ez egyfelől jó, másfelől törvényszerű, mert vannak olyan dolgok, amiken nem is érdemes és nem is lehet változtatni, ám sajnos sokszor a hiányosságok is megegyeznek, valamint a kezelőfelület és a grafika is nagyon a WoW-ra hajaz.
Sok szempontból persze nem, ugyanis a Warhammerre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy szép lenne a grafikája. Legalább annyira szögletes és sivár, mint mondjuk a WoW-beli Barrens, ráadásul a színek sem stimmelnek sokszor, mivel a középkori sötét hangulatot nagyon rossz színválasztásokkal és textúrákkal sikerült egyes helyeken elrontani. Az egyik főváros például teljesen úgy néz ki, mintha a Quake-sorozatból koppintották volna. És akkor a repülő "békáról" ne is beszéljünk, ami itt a sárkányok, azaz a területek közötti repülő utazás funkcióját tölti be. Egyszóval a grafika ezen része borzasztóan ronda. Másrészről viszont, bár sok karakter ugyanúgy néz ki eltérő ruhákban is, az NPC-k arcát szépen variálták a játékban, az egyes effektek (pl. tűz, víz) nagyon szépen festenek és a karakterek is részletesen ki lettek dolgozva. Pont ez a legnagyobb baj is, mivel ez a részletgazdagság kiemelkedik a sivár háttérből, teljesen elrontva azt a hangulatot, ami például a WoW esetében többé-kevésbé egységesre sikerült.
A fizikai része is egy az egyben a WoW-ra hajaz, ugyanis ugyanazok a bugok (tárgyak és széleik), ugyanazok a technikai megoldások (parancsok, irányítás stb.). A küldetések nagyjából ugyanazok, mint az eddig megszokottak: ölj meg X orkot, menj ide, öld le ezt, szedd ki a quest itemet stb. Viszont vannak PvP-s (RvR) küldetések, amikbe bárki becsatlakozhat, aki megfelel az alapkövetelményeknek, Battlegroundos megoldások (itt Scenario a neve) és világban teljesítendő célok (world objectives), amik sokkal jobban lettek kidolgozva, mint a WoW PvP-s rendszere. Kérdés persze, hogy a gyakorlatban ez hogyan állja majd meg a helyét, hiszen lehet az ötlet jó, ha a játékosok nem képesek majd kihasználni, esetleg egyesek elrontják majd az élményt. Hasonlóképpen próbálja az egész közösséget megmozgatni a PvE-küldetéssorozat is, ahol össze kell fogniuk az embereknek egy-egy feladat teljesítéséhez, így a közösségformálás remélhetőleg sokkal jobban érvényesül majd a Warhammer esetében, amit a guildrendszer is erősít. Ez rész tehát jóval összetettebb és átgondoltabb, mint a WoW esetében, ahol csak utólagos foltozgatásokkal sikerült a helyzeten valamicskét javítani.
Az utazgatás legalább olyan idegesítő és fárasztó, mint a WoW-ban, legalábbis amíg gyalogosan rójuk a terepet és föl kell keresnünk a Flight Mastereket. Ugyanilyen fárasztó a nagy városokban történő bóklászás is, mert óriási városokat sikerült építeni, amiknek a nagy része még üresen tátong és csak arra jó, hogy karakterünk kilométerhiányát csökkentse. Hasonlóképpen nagynak tűnik a térkép is és bár bejutni még egyetlen dungeonbe sem tudtunk, ezek száma is jónak tűnik elsőre. A valósidejű harcrendszer ugyanaz, mint a WoW-ban, a casterek közül páran viszont anyázni fognak, hogy alacsonyabb szinteken csupa haszontalan varázslatot kapnak, amikkel még csak mozgásképtelenné sem lehet tenni az azonos szintű ellent, ráadásul grafikailag elég amatőr szinten néz ki egy-egy varázslat.
Összeségében elmondható, hogy ha a Warhammer még csak félig lenne kész, akkor azt mondanánk rá, hogy ígéretes trónfosztó-jelölt, nagyon jó megoldásokkal és még ezernyi megoldásra váró problémával. Azok a problémák viszont, amiket találtunk a játék során, nagyrészt a WoW-ban vagy más MMO-ban már egyszer felbukkantak, így érthetetlen, ezekre miért nem gondoltak a fejlesztők. Ráadásul a grafika ahhoz képest, mennyi erőforrást zabál a játék (a kód alig optimalizáltnak tűnik) és amennyire képes maximális felbontás mellett beszaggatni néha, nagyon gagyi. Jó end-game contenttel és ötletes PvP-s megoldásokkal, valamint magával a Warhammer univerzumával sok rajongót szerezhet a játék, ám erős a gyanúm, hogy messze nem fogja megfosztani a WoW-ot jelenlegi vezető pozíciójától. Főleg úgy, hogy a Lich King bétája alapján a WoW-ban ragadt játékosok nem fognak váltani a Warhammerre, ugyanis az új kiegészítő nem csupán sok korábbi problémára ígér gyógyírt, de a Death Knight révén a játékmenetet is megpróbálja újra egyensúlyba hozni és a kevésbé kocka játékosok felé is nyit, akiknek kevesebb idejük jut arra, hogy karakterükkel foglalkozzanak a virtuális térben. Mindenesetre várjuk a megjelenését (ahogy a Warhammer-rajongók népes tábora is) és meglátjuk, milyen fogadtatásra talál a játék, ám egyelőre úgy tűnik, a Warhammer is csak egy lesz a sok MMO közül.