Chornobyl Liquidators – játékteszt
A Chornobyl Liquidators egy szimulációs játék, amelyben a csernobili nukleáris katasztrófa egyik tűzoltójának a szerepét töltjük be. A játék rendkívül komor, témájából fakadóan, mely a nukleáris katasztrófák testközeli ábrázolását tűzte ki célul, és a katasztrófavédelmi személyzet erőfeszítésein keresztül mutatja be azt. Nagyon reálisan ábrázolja az ilyen súlyos balesetekkel járó politikai intrikákat is. Bár a játékot számos hiba, borzalmas szinkron és optimalizáció árnyalja, mégis érdemes egy tekintetet rá vetni, hisz egy ritkán feldolgozott valódi eseményt próbál megörökíteni.
A csernobili nukleáris katasztrófa olyan súlyos esemény volt, amely az egész világot megrázta, és sokak figyelmét az atomenergia témája felé fordította. A Chornobyl Liquidators egy olyan játék, amely a baleset katasztrófavédelmi személyzetének hőstetteiből merít ihletet. Hogy ne csak a száraz igazságot tálalja, fiktív, intrikákban és személyes háttértörténetekben bővelkedő cselekményt kever a történelmi eseményhez. Az eredmény egy bár érezhetően baltával faragott, de merész játék, amely rendkívül nehéz helyzetekbe sodor minket. A Chornobyl Liquidators játékmenete, akármennyire is abszurdul hangzik, de a House Flipperre hasonlít a legjobban, annak változatossága ugyan nem jelenik meg itt, viszont cserébe egy történetgazdagabb játékot kapunk.
Sajnos a játékot számos hiba és kellemetlenség tarkítja, amelyek az egész játékélményt elrontják. Az olyan nyilvánvaló kivitelezési hibáktól, minthogy a rádiónkból hozzánk beszélő felettesünk utasításai teljesen elnyomja a környezet hangja, a minket körülvevő társaink lazán leszólíthatnak minket és kioktatnak a munkánk végzéséről, miközben minket a sugárzás megöl, illetve a szinkron és feliratok nyelve nem igazán tükrözi a beállításokban választottakat.
A játékban, tekintve, hogy egy tűzoltót alakítunk, akiknek nem csak a tűz eloltása, hanem a romokon való átjutás is a feleadata, így arzenálunk tartalmaz egy ásót, egy takarító eszközt, egy szórófejet és egy Geiger-számlálót. A játék ezt a repertoárt sokoldalúan kihasználtatja velünk a radioaktív romok között, nem csak rendeltetésszerűen, hanem a szükség törvényt bont elve alapján új utakat is nyitunk magunknak velük.
Míg a felszerelésünk egy biztos része a repertoárunknak és mindig a rendelkezésünkre fog állni, ugyanez nem mondható el a mutatóinkat befolyásoló egyszer használatos dolgainkról. A játék során oda kell figyelnünk az életerőnk, állóképességünk, stresszünk és sugárzási szintünkre. Ezek a mutatók, ha kellően rossz állapotba kerülnek magukkal rántják a többit is. Például, ha elég sugárzást kapunk, akkor az életerőnk rohamosan esni fog, az alacsony életerő pedig növeli a stressz-szintet. Ezen mutatók javítására lehetőségünk van különböző fogyócikkeket elhasználni, melyek egyszer javítanak valamelyik mutatón. Ezek elérhetősége sokkal korlátozottabb, mint a sima szerszámoké, így megfelelő kezelésük és beosztásuk egy elég fontos feladata lesz a túlélésünknek.
A játékmenet sajnálatos módon egy középszerű élményt tud produkálni, viszont a történet mesélés valamilyen szinten megmenti a Chornobyl Liquidators-t attól, hogy eldobjuk és elfeledkezzünk róla. A történet során lehetőségünk lesz olyan döntéseket meghozásához, melyek meghatározzák a játék narratívájának irányát. Ráadásul ezeket a döntéseket úgy tervezték meg, hogy karakterünk teljesen pártatlan pozícióba kerül, mely lehetővé teszi számunkra, hogy a politikai konfliktusokkal teli cselekményekben olyan döntéseket hozzunk meg, mely számunkra emberileg helyes. Nyilván nem várhatunk el egy ekkora játéktól hatalmas szerteágazó sztoriszálakat, így a döntéseinktől függetlenül meglehetősen lineárisan halad előre a történet, de az, hogy minden oldal kéréseit vagy követeléseit megtagadhatjuk, egy ritkán látott koncepció a játékok világában.
Értékelés
55%
Összefoglaló A Chornobyl Liquidators bár tele van szépséghibákkal, és a jelenlegi optimalizálatlan állapotában semmiképp sem tudom ajánlani. Mégis van itt egy érdekes történet és az átlagtól eltérő történetvezetés mely rendkívül érdekes lehet, ha a fejlesztők képesek a jövőben kipucolni a hibákat és megfelelően optimalizálni a játékuk.