Select Page

PlayIT Show 2017, tavasz – élménybeszámoló

PlayIT Show 2017, tavasz – élménybeszámoló
8 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Az elmúlt évek tendenciáját elnézve azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a PlayIT egy olyan utat választott, amely egyáltalán nem a szakmaiság, az innovációk vagy a vadonatúj játékok kipróbálása felé vezet, és közel sem a gamescom, illetve esetleg a szomszédunkban megrendezett Game City mintáját követi. Ez azonban egyáltalán nem baj, hiszen nem is árulnak zsákbamacskát, a rendezvény nevében ott van a „Show” megnevezés, és ennek megfelelően évről évre most már a látványosságok, az akciók és a színpadi produkciók uralják a PlayIT-t.

A következőkben igyekszünk minél részletesebben, képekkel illusztrálva bemutatni nektek, mit tapasztalhatott meg az, aki kilátogatott a rendezvényre.
(A PlayIT Plusról pedig egy külön cikkben írtunk.)

Trónok harca

Idén az egyik kiemelt téma az HBO-s Trónok harca volt, és ennek megfelelően az egyik pavilonrész kifejezetten ennek a témának volt szentelve, egy óriási színpadtérrel, ahol találkozni is lehetett a sztárvendégekkel. Ezt egészítette ki az HBO külön standja a G pavilonban, amelynek fő attrakciója az életnagyságú, részletesen kidolgozott trón volt, amibe természetesen be is lehetett ülni, és fotózkodni is lehetett. A sorozat promózása és az HBO megjelenése kiállítóként szerintem üde színfoltot jelentett a PlayIT történetében, és egy teljesen új irányt is nyitott a népszerű sorozatok világa felé, ám ember legyen a talpán, aki az ennek kapcsán bevezetett kiegészítő belépőjegyek és beléptetési sorok világában egyből kiigazodott – de erről majd egy kicsit később részletesebben…

Szerintem biztosan sokan lennének kíváncsiak más sorozatok szereplőire és díszleteire is egy ilyen kiállításon (vagy éppen magyar (szinkron)színészekre), így érdemes lehet folytatni ezt az irányvonalat, ráadásul, ha már ennyire erős az HBO hazai jelenléte, valószínűleg a jövőben is ütős neveket tudna felvonultatni, ha állandó kiállító válik belőle. Kíváncsian várjuk a folytatást!

Gamer szekció

A videojátékok terén szinte semmi érdemleges újdonsággal nem találkozhattunk, viszont rengeteg dolgot lehetett kipróbálni. Természetesen voltak Xboxok, PS4-ek, VR minden mennyiségben, meg képviseltette magát a Nintendo is, egy rendkívül színes standdal, valamint több Switchcsel és 3DS-sel. De voltak szimulátorok, kisgyerekeknek szóló sarkok, no meg táblajátékos szekció. Idén a PC-s vonal is elég komolyan jelen volt, többek között a HP-nek, a Lenovónak és az ASUS-nak is köszönhetően. Mindenhol max. felbontásban futottak az erőforrás-igényes monstre alkotások, és bár kiemelkedő exkluzivitással nem nagyon találkozhattak a látogatók, játékban így sem volt hiány. Mint a felütésben is említettem, ezt a hozzáállást szerintem lassan el is könyvelhetjük, hiszen elég nehéz hazánkba megjelenés előtti címeket elhozni (egyrészt a megjelenési dátumok miatt, másrészt mert kicsi a hazai piac, így a disztribútorok sem tudnak csodákat művelni).

A rendezvénynek sikerült kimaxolnia az egy pavilonra jutó youtuberek számát is, így lépten-nyomon ismertebb vagy kevésbé ismert arcokba lehetett botlani, és rögtönzött dedikálások és fotózkodások tarkították az eseményt. Volt egy külön dedikálós aréna is, és a videós színpadon mélyenszántó és magasröptű beszélgetéseknek lehettünk szem- és fültanúi.

Mastercard, akciók és vásárlás

Még emlékszem, amikor a leáldozóban lévő Compfair kiállítás gyakorlatilag vásári bazárrá degradálódott (aztán a végére meg lassan bolhapiaccá), ám az tény, hogy sokan azért látogattak ki erre a rendezvényre, mert óriási akciók keretében hihetetlenül kedvezményesen tudtak megvásárolni dolgokat. A PlayIT történetében sem ismeretlenek az akciók, ám ezek eddig egy-két kiállítóra korlátozódtak (576, Media Markt). Talán idén először volt az, hogy egyik eladó sem volt túlságosan felülreprezentált, viszont mindegyiknél voltak igencsak jutányos akciók. Ez egyrészt köszönhető volt a PlayIT Gamer Cardnak (a rendezvényen is rengetegen döntöttek a kiváltása mellett), másrészt maguk a kiállítók is „jóárasították” a rendezvényre kihozott termékeiket, harmadrészt pedig megjelent a fesztiválokon egyre nagyobb teret hódító Mastercard is.

A Mastercard három szempontból játszott kiemelt szerepet a rendezvényen. Az egyik, hogy gyakorlatilag mindenhol lehetett kártyával fizetni, az eladó saját rendszerétől függetlenül (a FestiPay a fesztiválokon, rendezvényeken egy egységes rendszert üzemeltet, saját terminálokkal), a másik, hogy rengeteg helyen lehetett 5-15% kedvezményben részesülni, ha Mastercarddal fizettél, a harmadik pedig, hogy aki regisztrált a kártyakibocsátó kuponakciójában, normál jeggyel is 1 órával hamarabb juthatott be a rendezvényre, egy külön sorban. (És természetesen volt „gyors sorban állós”, illetve „Trónok harcás”, no meg „YouTube-dedikálós” akció is.) Így végre lehetett kártyával fizetni a boltokban, a büfében, de még a PlayIT lounge csocsóasztalánál is.

Modding galéria

Az alábbiakban a Modding Worksop standján kiállított alkotásokat tekinthetitek meg egy galériában. A legjobb megtekintési élmény érdekében kattintsatok a képre, így az megjelenik teljes képernyős nézetben, amiben lapozni is könnyebb lesz az egyes képek között.

Egyéb kiállítók és szabadidős lehetőségek

Az eddigi PlayIT-k közül talán ezen volt a legtöbb kikapcsolódási lehetőség, mind az ülőhelyek és lounge-ok számát tekintve, mind pedig az olyan programlehetőségek miatt, mint a hokizás, a darts, a csocsó, a pingpong, a lasertag, a buborékfoci, vagy éppen a több helyszínen is felbukkanó katonai téma. Utóbbinál könnyebb fizikai próbatételeket teljesíthettünk (az elmaradhatatlan, motivációs szándékú „őrmesteri fejleordítások” közepette), katonai járműveket lehetett megnézni kívülről-belülről, jelentkezhettünk (IRL) katonának, illetve éles fegyvereket is láthattunk testközelből. Újdonságként most nem gokartozni lehetett, hanem Razor-eszközöket (roller, hoverboard) tudtunk kipróbálni.

Bár a hardveres szekció úgy látszik, kikopott a PlayIT kínálatából, modding természetesen most is volt, elég nívós darabokkal (a külön galériát lásd feljebb). A Cosplay Village pedig gyakorlatilag olyan volt, mint egy mini-MondoCon, viszont érezhetően ezt az irányvonalat is csak szőrmentén szeretnék meglovagolni a szervezők, hiszen jól láthatóan a szokásosnál is kevesebb jelmezes fordult meg az eseményen. Volt viszont charity (jótékonysági) pont, illetve egy GameArt elnevezésű kiállítás, ahol rajongói alkotások és videojátékokkal kapcsolatos szobrok voltak megtekinthetők.

Helyszín, Linistry és beléptetés

A Hungexpo megközelítése bár problémás lehet egyeseknek, lassan szerintem mindenki megbarátkozott az új, sokkal tágasabb és kifejezetten kiállítások megrendezésére kialakított rendezvényhelyszínnel. Idén volt néhány változás a korábbi évekhez képest, például az, hogy egyszerre két rendezvényt tartottak meg a vásárváros területén (a másik egy kutyás kiállítás volt), ennek következtében sokkal nehezebb volt parkolóhelyet találniuk az autóval érkezőknek, és a tömegközlekedést választóknak is nagyobb tumultusra kellett számítaniuk. Mivel lassan a Hungexpo maradt az egyetlen értelmes budapesti rendezvényhelyszín, így ezen a téren változásra nem nagyon számíthatunk, hacsak a PlayIT akkorára nem nő, hogy az összes pavilont meg tudja tölteni kiállítókkal és látogatókkal. (Hajrá!)

Nagyobb meglepetést okozhatott az autósoknak viszont az a tény, hogy a parkolásért idén elég borsos árat (2000 Ft-ot) kellett kifizetni, amely viszont a megváltása esetén egész napra érvényes volt. A PlayIT közönségéből esetleg sokan nem tudják, hogy régebben, a Hungexpo/BNV fénykorában ez bevett gyakorlat volt, így semmi újdonságról nincs szó, max. az összeg növekedett jelentősen az inflációval és az évek előrehaladásával párhuzamosan. Úgyhogy érdemes ezt is hozzászámolni a rendezvényre kilátogatás költségeihez. A beengedés és a sorban állás – már amennyire én kívülről és a rendezvényen hallott véleményekből meg tudtam ítélni – viszonylag problémamentesnek bizonyult. Idén leginkább az okozta a legnagyobb kavarodást, hogy követhetetlen volt a jegytípusok sora, és voltak bizonyos átfedések (gyorsított sorok, Trónok harcás jegyek stb.) is közöttük, és a FB-oldalra érkezett bejegyzések alapján nem úgy tűnt, hogy a látogatóknak egyértelmű lenne a kapott tájékoztatás alapján, kinek, hova kell állnia a leggyorsabb bejutáshoz.

Érdemes lenne ezen a téren kicsit racionalizálni a rendelkezésre álló jegytípusokat, egységesíteni a beléptetéssel kapcsolatos előnyöket, pontosabb tájékoztatást adni stb. Számomra szomorú tendenciának számít, hogy idén a VIP mellett most már megjelent az Excellent VIP is a korlátozott számú jegyek sorában, de valahol már beletörődtem abba, hogy Magyarországon mindenkit VIP-nak kell nevezni, akiről plusz pénzt szeretnének legombolni a szervezők. Mivel azonban egyre többen hajlandóak fizetni a kiemelt státuszért, így közöttük is létre kell hozni egy hierarchiát, ezért az újabb elnevezés (értsd: a VIP-k között is VIP). Végül is, amíg van fizetőképes kereslet erre, és direkt módon a rendezvényre normál jegyet váltók érdekeit nem sérti…

A PlayIT egyébként több szempontból is keresi az újító megoldásokat, és erre a Linistry is jó példa. Ahelyett, hogy a népszerűbb pontokon órákon át egy sorban kellene állnod, és lemaradnál a színpadi eseményekről, vagy éppen a többi attrakció megtekintéséről, a mobilod áll helyetted sorban. Ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy a rendezvény ideje alatt egy webes felületen regisztrálod magad a „virtuális sorban”, és értesítést kapsz arról, ha te következel. Véleményem szerint ez egy igencsak kulturált megoldás, amit érdemes lenne még több kiállítóra kiterjeszteni!

Azt hiszem, idén sem csalódhatott senki a PlayIT által elérhetővé tett programok, színpadok és kiállítók választékában, habár az is biztos, hogy a rendezvényt uraló Trónok harcán kívül igazi szenzációt nem sikerült felvonultatni. Külső szemlélőként én úgy láttam, hogy a beléptetés és a sorban állás terén szintén sikerült fokozni a professzionalitást, azt pedig első kézből is megtapasztalhattam, hogy a vásárlási lehetőségek és a kártyás fizetés is minőségi szintet lépett. Mindezek alapján feltételezhető, hogy az újabb partnerekből és kiállítókból, valamint a rendezvény növekedéséből a vidéki események is profitálni fognak, ráadásul az HBO-s nyitás kifejezetten érdekes, új irányt nyitott meg a PlayIT életében.

A belépőjegyek terén azonban lassan ideje lenne kicsit rendet vágni, hiszen eléggé elburjánzottak a lehetőségek, ráadásul több átfedés is félreértésekhez vagy értetlenséghez vezethetett a látogatói oldalon. Ezt az apróbb bakit leszámítva azonban én úgy éreztem, ez volt az első olyan PlayIT, amikor igazán beérett a szervezők eddigi munkája, és sikerült végre biztos pályára állítani a franchise-t. Így talán az sem véletlen, hogy éppen idén először teszi ki a lábát külföldre a rendezvény (júniusban Belgrádban is lesz egy PlayIT).

A következő budapesti PlayIT-ig hátralévő idő:

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

Translate »